fredag 7. desember 2007

Snike-damen

Julestresset har tydeligvis begynt å senke seg over menneskene.
I dag var jeg innom ett kjøpesenter på vei hjem fra McD. Jeg skulle ikke utrette store greiene, bare titte litt, muligens få kjøpt ett par ting, og sende ett brev. Jeg fant posten, stilte meg i kø, bak den ene damen som sto foran meg og tittet meg litt rundt.
Da kom en det en eldre hvithåret dame og stilte seg ved siden av meg.
Jeg prøvde meg med ett lite smil, men fikk ett bistert tryne i retur.
Munnen hang nedover og øynene bak brilleglasset var ikke så veldig varme at det gjorde noe.

Sånne ting begynner jeg å humre for meg selv over.
-Jada, verden kan sikkert være til tider veldig urettferdig og stygg,
men ett lite smil koster så lite.
Vi fortsatte ventingen. Damen som sto ved skranken var ferdig med sitt, sa smilende "Hadet" til ekspeditøren, jeg tok ett skritt fram og jammen meg......der kom den eldre hvithårede damen med det bistre ansiktsuttrykket seilende foran meg. Jeg tok enda ett skritt fram, men den eldre damen stilte seg rett foran skranken samtidig som hun ga meg ett skulende blikk.
Jeg hadde allerede frankert brevet jeg skulle sende, så jeg gikk helt fram til skranken, stilte meg ved siden av den eldre damen og bare rakte ekspeditøren brevet.
-Jeg bare leverer deg dette, jeg. Selv om noen tydeligvis har det fryktelig travelt og ikke kan vente på tur.
Jeg sa det med ett smil, nikket umerkelig med hodet mot den eldre damen, som tydeligvis syntes at JEG var den frekke. Og da smilte jeg bare enda bredere.
Jeg bare vet hvor provoserende det er, med blide mennesker når man selv er så grinete at sure sitroner hadde fått konkurranse. Også gikk jeg.

En ting er sikkert; de eldre klager ofte på den yngre garde, hvor uhøflige de er og hvordan de bare tenker på seg selv, men enkelte av dem burde så definitivt feie for egne dører først.
Det er ikke bare sympatiske eldre mennesker heller.

8 kommentarer:

Lothiane sa...

Og jeg lurer bare på en ting! Hadde hun pelskåpe?! (håper det.. det ville bekreftet mine fordommer nemlig. (Mwhahaha)

Da jeg gikk på vgs tok jeg to busser til/fra skolen. På vei hjem, på det stedet jeg byttet buss, sto det stort sett alltid lange køer.. og der gikk konsekvent enkelte eldre damer (i pels) foran i køen. De snek seg foran med den største selvfølgelighet og om vi unge prøvde å holde på plassene våre (og kanskje få oss en sitteplass) sto de resten av turen og mumlet halvhøyt om hvor frekke vi var. Hah!

Du taklet det strålende, synes jeg. Kjempebra! :)

Solskygge sa...

*Ler* Nei, denne damen hadde ikke pelskåpe. Hun hadde hvit boblejakke med pelskrage. Hi hi.
Men jeg er litt forutinntatt mot de eldre damene med pelshatt jeg da...
De skal ikke, og jeg gjentar; de skal IKKE undervurderes! De ser søte og små ut, men jøss som de kan glefse!
*minner fra min tid som butikkmedarbeider strømmer på her*

Nei, det er både frekke eldre og frekke yngre. Takk og lov er det flest av de hyggelige i begge aldre.
Så jeg fortsetter å smile jeg. :o)

Lothiane sa...

Smil og vær glad... :)

Jepp, man kommer lengst med å smile. I butikken i dag var det en gretten, gammel gubbe som forsøkte forpeste stemningen. Han klarte det nesten, men ikke helt... :)

Anonym sa...

Pussig, jeg og moren min snakket akkurat om dette en dag vi var ute på handletur. Mon tro hva som gjør enkelte av disse eldre til sånne sinnamonstre?

Og Lothiane; skulle nesten tro vi hadde delt skolebuss til videregående... Og ja, de hadde pels!

Lothiane sa...

Anne: Dæven.. tok du bussen fra Carl Berner du og? ;) Det var helt ekstremt til tider på 30 og 31-bussen..!

Anonym sa...

Små rynkete vesener med pels...

Hm... littgranne underbitt også der - så er vi i bulldog-land med engang..

*ler*

Anonym sa...

Neida Lothiane, du ser, disse skumlingene er antagelig utbredt i hele landet, hehe. Skolebussen gikk fra Konnerud til Drammen.

Solskygge sa...

Mohaha...Bulldog-land, faktisk. :)
*grøss og gru*
Håper ikke vi blir sånn pelsbekledde ufine damer noengang, altså!

(Er forresten ganske sikker på at jeg IKKE kler pelskåpe eller pelslue. Fikk ett bilde av Donald Duck i vinterpelsen vaggende opp bakken med kjelken på slep, der har dere meg da, liksom. 153 cm høy pelsdott.)