torsdag 20. november 2008

Skogstjernet

Fortiden ligger der som ett skogstjern. Blankt som ett speil, men med grumsete bunn.
Av og til kan Fortiden komme på besøk til Nåtiden og banke på. Da hender det at det at skogstjernet lager krusninger og bølger på den ellers blanke overflaten og mudder og grums virvles opp, slik at det blir mørkt og vanskelig finne ut hvor dypt det er. Noen steder er det grunt slik at grumset roer seg fort, på andre steder er det dypt, dypt og du skal passe deg for å ikke synke langt ned i mudderet.
Alt kan skjule seg i dette speilet med vann og mudder. Det finnes ting der nede i dypet som har krevende hender og vil holde deg fast. Holde deg nede. Det vil se deg i øynene og det eneste du møter i det store blikket er syndene du har begått og syndene andre har begått mot deg.
-De gangene du jukset på matteprøvene, de gifte og kanskje tilfeldige elskerene du har hatt, da ingen var der da du trengte dem som mest og da du begikk den største synden av dem alle;
Da du ga faen i deg selv.

Du tar spenntak der nede i det sleipe mudderet, sparker i fra og forsøker å nå overflaten. Du vil opp til det blanke speilet, det som ikke rommer noenting. Fortidens hender er derimot sterke, de har tentakler de kan svi deg med, de har sugekopper ytterst på fingertuppene og du må møte det mørke Deg der nede i mudderet. Du kan kjempe, men du kan ikke unnslippe.
Du ser sollyset i glimt gjennom det mørke og gråaktige. Du vil opp dit, men skjønner ikke hvordan. -Fortid er for helvete noe som ligger bak oss, skriker du. -Du kan ikke ta plassen til Nåtida! Eller Framtida for den saks skyld!
Du skriker deg hes og sår, gjørme og mudder finner veien ned i luftveiene dine og gjør det vanskelig å puste. Fortiden strammer grepet og du begynner å gi etter langt der nede i dypet.
Fortiden vil igjen stirre deg inn i øynene, mens den holder deg fast med tentakler surret rundt deg som en kokong. Det vil svi og det vil brenne, men Fortiden kommer ikke til å slippe taket i deg før du skjønner hva han prøver å si deg;
-Du må ufarliggjøre meg med ordene dine! Si høyt hvorfor jeg plager deg! Gjør meg mindre farlig!

---------

-Du bruker så jævla mange ord!
Han så oppgitt på henne og hun skulle ønske at hun kunne tuppet ham faen i vold.

12 kommentarer:

AstridVU sa...

Du skriver veldig godt!

Sorgenfri sa...

Du skriver utrolig fengslende innlegg for tiden, Sokken!
Blir helt naglet til skjermen her jeg sitter og leser!

Solskygge sa...

Astrid;
Se feedback-junkien i meg bare stråle! :o)

Sorgenfri; Kan jo si det samme til deg. Hehe. :)
Jeg tror kanskje muligens at jeg endelig har løsnet litt. Er ikke det flott?! :o))

Tusen takk for koselige kommentarer begge to. :)

Neglecta sa...

Digger fiksjon-etiketten din! Du klarer å få fram veldig mange følelser og bilder i tekstene dine. Helt suverent! =o) Og jeg gjentar; mere, mere, mere!

Solskygge sa...

Takk, Neglecta! Det gjør godt innvendig å lese slike gode kommentarer. :)

Anonym sa...

fin lesning!

Anonym sa...

Fin tekst!! Kjente at jeg nesten fikk leire og mudder i munnen mens jeg leste. Det ble veldig levende liksom. Litt ekkelt faktisk.
Men altså, veldig bra skrevet, eller rettere sagt, nettopp derfor veldig bra skrevet :)

Solskygge sa...

Frau L;
Koselig at du likte å lese. :)
Og veldig koselig at du fant veien hit. :o)

Smula;
Hei og velkommen til deg også. :o)
Og tusen takk for skryt.
(funker alltid, hehe..)

Anonym sa...

Nytter ikke skumme igjennom dine tekster, så jeg satte meg godt til rette i dag og leste setning for setning og ord for ord. Ble fengslet i det jeg leste. Bildene kom så lett til meg liksom. Ikke alltid de gjør det, men veldig ofte når jeg leser dine tekster. Du skriver så levende.

Netten

Støvkorn sa...

Så utrolig mange bra poster!
Virker som du fant skrivegleden der?

Solskygge sa...

Ntåå....Tusen takk, Con! :o))
Ja, jeg har funnet igjen noe som har vært dypt savnet. :)

Solskygge sa...

Netten;
(I natt kom denne opp hos meg)
Tusen tusen takk for gode ord. :)
Det gjør meg ydmyk at dere liker det jeg skriver og får noe ut av det.
Hvis mine ord kan danne bilder i deres hoder, så kjenner jeg at følelsen "glad" er den første som popper opp. :o)